Utorok 15. 10. 2024 02:20:16 | Meniny má Terézia

V Bratislave obnovujú portály železničného tunela. Jeden je kultúrnou pamiatkou (FOTOGALÉRIA)

BRATISLAVA/ Bratislavský železničný tunel prechádza v súčasnosti rekonštrukciou. Ide o sústavu dvoch tunelov. Jeden z nich je Národnou kultúrnou pamiatkou, takže na obnovu dohliada Krajský pamiatkový úrad Bratislava. Pozrite si peknú fotogalériu. ZDROJ: KPÚ BA.

Michal Filek|6. október 2023|11:29:42


Súvisiaci článok
OBJAVUJEME KRÁSY SLOVENSKA: Ďalší posun v záchrane Starhradu - pribudol nový sklad aj obnovené hradby (FOTOGALÉRIA)
Čítajte viac >

Bratislavský železničný tunel na trati v smere Bratislava-Brno prebieha pod terénom paralelne s Pražskou ulicou, v terénnom záreze medzi masívmi Kalvárie a Kramárov. Ide o sústavu dvoch tunelov, z ktorých ten južnejší, tzv. starý tunel, je evidovaný ako nehnuteľná kultúrna pamiatka, avšak severný, novší tunel evidovaný nie je, napriek tomu, že oba tunely sú zjednotené spoločnými portálovými stenami situovanými na oboch koncových stranách tunelov – na lamačskej aj na bratislavskej.

Objekt tunelového telesa ako celku (obe tunelové rúry, portálové steny, technické zariadenia) je v súčasnosti celistvou historickou stavbou, ktorú nie je možné v rámci obnovy vnímať inak, než ako ucelené pamiatkovo hodnotné technické dielo.

Metodika obnovy bola v rozhodnutí KPÚ BA z roku 2018 nastavená tak, aby bola v maximálnej miere zachovaná pôvodná, autentická hmota a materiálové aj konštrukčné a tvarové riešenie tunelových portálov.

V návrhu obnovy sa počítalo s tlakovým očistením povrchov a následným doplnením pôvodného degradovaného kameňa lokálnymi blokovými blombami na armatúru.

Po očistení čela portálov sa dospelo k zisteniu, že čelá portálu neboli realizované z travertínu tak, ako predpokladal pôvodný návrh, ale z naplaveného vápencového zlepenca. Počas obnovy tak došlo k zmene použitých technológií, a na doplnenie chýbajúcich častí bol použitý umelý kameň, následne upravený farebnou retušou a ošetrený hydrofóbnym náterom.

Zmeny oproti schválenej dokumentácii sa týkali aj odvodňovacej priekopy, ktorej stav sa po očistení nepreukázal byť degradovaný natoľko, aby bolo nevyhnuté pristúpiť k inštalácii podkladovej hydroizolačnej fólie.

Na odvodnenie priekopy v období intenzívnejších zrážok má okrem pôvodného chrliča vystupujúceho pred portálové čelo slúžiť aj doplňujúci odvodňovací kanál vedený vrtom poza portálové čelo.

Podrobne si môžete o obnove tunela prečítať TU.

386780882_708584861304014_5018354455950001875_n.jpg

386601442_708584821304018_3596720662787439736_n.jpg

387194744_708584837970683_1343001196714429520_n.jpg

386773615_708584857970681_6002574657145472783_n.jpg

387196531_708584854637348_6490575982799930992_n.jpg

386704936_708584907970676_2979202536184138505_n.jpg

387196484_708584891304011_2380360039759071514_n.jpg

382973574_708584804637353_3110017376114979994_n.jpg

387207847_708584877970679_6143601898828244601_n.jpg


Súvisiaci článok
OBJAVUJEME KRÁSY SLOVENSKA: Počuli ste niekedy o Sučianskom hrade? Výstava v martinskom múzeu vám prezradí viac
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť