Bratislavský železničný tunel na trati v smere Bratislava-Brno prebieha pod terénom paralelne s Pražskou ulicou, v terénnom záreze medzi masívmi Kalvárie a Kramárov. Ide o sústavu dvoch tunelov, z ktorých ten južnejší, tzv. starý tunel, je evidovaný ako nehnuteľná kultúrna pamiatka, avšak severný, novší tunel evidovaný nie je, napriek tomu, že oba tunely sú zjednotené spoločnými portálovými stenami situovanými na oboch koncových stranách tunelov – na lamačskej aj na bratislavskej.
Objekt tunelového telesa ako celku (obe tunelové rúry, portálové steny, technické zariadenia) je v súčasnosti celistvou historickou stavbou, ktorú nie je možné v rámci obnovy vnímať inak, než ako ucelené pamiatkovo hodnotné technické dielo.
Metodika obnovy bola v rozhodnutí KPÚ BA z roku 2018 nastavená tak, aby bola v maximálnej miere zachovaná pôvodná, autentická hmota a materiálové aj konštrukčné a tvarové riešenie tunelových portálov.
V návrhu obnovy sa počítalo s tlakovým očistením povrchov a následným doplnením pôvodného degradovaného kameňa lokálnymi blokovými blombami na armatúru.
Po očistení čela portálov sa dospelo k zisteniu, že čelá portálu neboli realizované z travertínu tak, ako predpokladal pôvodný návrh, ale z naplaveného vápencového zlepenca. Počas obnovy tak došlo k zmene použitých technológií, a na doplnenie chýbajúcich častí bol použitý umelý kameň, následne upravený farebnou retušou a ošetrený hydrofóbnym náterom.
Zmeny oproti schválenej dokumentácii sa týkali aj odvodňovacej priekopy, ktorej stav sa po očistení nepreukázal byť degradovaný natoľko, aby bolo nevyhnuté pristúpiť k inštalácii podkladovej hydroizolačnej fólie.
Na odvodnenie priekopy v období intenzívnejších zrážok má okrem pôvodného chrliča vystupujúceho pred portálové čelo slúžiť aj doplňujúci odvodňovací kanál vedený vrtom poza portálové čelo.
Podrobne si môžete o obnove tunela prečítať TU.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť